Helaas lijkt er niet veel te zijn voor onze auto's. Ik denk dat Stillen zo'n beetje de de facto tuner is voor Infiniti en ze steken al hun energie in de 3.7's, inclusief het ontwerpen van een supercharger voor hen, zoals ze in het verleden deden met de G37's. (Ik geloof dat de supercharger voor de Q50 op de een of andere manier verschilt van wat er op G's werd gebruikt, maar weet het niet zeker.)
Ik denk dat een deel van het probleem is dat hybriden gewoon een heel ander beest zijn voor een aftermarketbedrijf om te proberen te tunen. Ik herinner me dat ik ergens las dat Dinan het opgaf om te proberen tunes te maken voor de BMW i8 omdat er geen manier was om het werk te garanderen, wat een grote hoeksteen is van wat hun bedrijf klanten biedt, een tune met een garantie die net zo goed is als wat je krijgt van BMW op een standaard voertuig. Ik herinner me dat Dinan zei dat elke vorm van elektrisch geknutsel gewoon van tafel was, omdat alles wat ze zouden hebben gedaan om de prestaties van het elektrische deel van de aandrijflijn van de auto te verhogen, de levensduur van de batterij zou hebben verkort. Wat betreft het aspect van de interne verbranding, ik kan me voorstellen dat BMW al zo'n beetje alles uit de 1,5-liter motor haalt wat ze kunnen. 228 pk is veel om uit een 3-cilinder te halen. Ik vraag me ook af of ze het gevoel hadden dat mods op de ICE nog steeds problemen konden veroorzaken aan de elektrische kant, aangezien ze samenwerken. Ik weet het eerlijk gezegd niet, maar het is iets dat ik zou betwijfelen.
In het geval van onze auto denk ik dat het meer dan wat dan ook met economie te maken heeft. De acceptatiegraad van de hybride was duidelijk veel lager dan die van de 3.7's, dus bedrijven als Stillen hadden niet veel stimulans om iets te maken voor onze 3.5L-motoren. De beste gok zou zijn om items te vinden die zijn gemaakt voor de 3.7L VQ die nog steeds op onze 3.5L passen.
Er was zogenaamd een dealer in Nederland die Q50 Hybrids modificeerde om 400 pk te hebben, maar ik weet niet of het echt was of niet. Ik kan er nauwelijks nog verwijzingen naar vinden op het net.
Ik kan je echter één lichtpuntje vertellen. In ieder geval in mijn ervaring wordt de Q50 Hybrid sneller met de leeftijd. Toegegeven, veel auto's doen dat, maar meestal niet zoveel en sommige kunnen ook langzamer worden met de leeftijd. Ik heb een VBOX Sport gebruikt om de acceleratie van mijn auto te meten. De 60-100 tijd van mijn auto (een maat die ik geweldig vind omdat hij onder andere kan worden getest met banden die niet gloednieuw zijn) was 6,8-6,9 seconden voor het grootste deel van zijn leven. Onlangs heb ik de auto opnieuw getest rond 58.000-59.000 mijl en de 60-100 tijd van de auto is gekrompen tot 6,43 seconden. Dat is significant, zelfs ten opzichte van de test van C&D van een C450 AMG (C43). Ik werd behoorlijk achterdochtig dat de auto sneller was dan voorheen, omdat mijn banden praktisch gloednieuw moeten zijn om nog maar enige tractie te krijgen van een dig met vol gas. Anders ben ik gewoon rubber aan het verbranden als een gek na zo'n beetje de eerste rotatie.
Ik heb net een nieuwe set Michelin Pilot Super Sports gekregen en ben van plan om komende vrijdag met de nieuwe banden naar de dragstrip te gaan. Ik houd mijn vingers gekruist dat ik de tractie krijg die ik nodig heb, maar ik ben er vrij zeker van, met een vleugje hoop, dat de auto in staat is om hoge 12's te rijden op basis van de gegevens die ik nu in de VBOX heb.